Liesbeth Schippers schreef hierover een column in het vakblad GrondWegWaterbouw:
"Op 23 maart 2016 vond de 10e Nationale Conferentie Beheer en
Onderhoud van Infrastructuur plaats, dit keer met focus op het
assetmanagement. Tijdens het plenaire deel mocht ik 25 minuten
vertellen over manieren om grip te krijgen op juridische
showstoppers. Uiteraard beperk je je dan tot de noodgevallen binnen
je expertise: verkeerde ruimtelijke besluiten, ten onrechte geen
milieueffectrapportage, geen onderzoek naar effecten op Natura
2000-gebieden, een over het hoofd geziene broedende huismus of niet
op tijd gedetecteerde vleermuizen in winterslaap.
Omstandigheden die de uitvoering met maanden tot zelfs jaren op
achterstand kunnen zetten. Ik zou alle 500 woorden van deze column
kunnen gebruiken voor een opsomming van juridische showstoppers die
u op uw pad kunt vinden, maar dat wordt saai en, erger, negatief.
Want assetmanagement is alles behalve negatief.
Assetmanagement is een werkwijze, het optimaal beheren van
kapitaalgoederen. In de kern draait het om de organisatie, het
systeem, en daar maken marktpartijen meer dan ooit deel van uit. Ik
loop al zo'n drie decennia mee, mijn eerste dag als advocaat was 1
augustus 1983. Het tijdperk van de bestekken. De overheid schreef
daarin heel precies op hoe bijvoorbeeld een viaduct gebouwd moest
worden. De aannemers noemden een prijs en de goedkoopste kon
tekenen bij het kruisje. In de loop der jaren heb ik de
opeenvolgende ontwikkelingen in de verhouding opdrachtgever -
opdrachtnemer mee mogen maken, maar zo'n vergaande samenwerking als
nu plaatsheeft, is niet eerder vertoond en geeft een enorme
positieve energie aan de professionalisering van het beheer van
(vaar)wegen, riolen, tunnels, et cetera.
Assetmanagement bestaat uit een zestal stappen: Beleid &
Strategie, Beheren & Programmeren, Plannen & Voorbereiden,
Bouwen & Onderhouden, Monitoren & Analyseren en Evalueren
& Verbeteren. Van al die stappen is alleen Beleid &
Strategie eigenlijk nog echt voorbehouden aan de overheid. Moet het
provinciale wegennet Vlot & Veilig worden, Schoon & Stil of
Duurzaam & Doelmatig, dat ligt vast in beleid. Maar vanaf dat
moment is er voor de andere vijf stappen een grote rol voor de
markt. Dat betekent dat de juridische showstoppers ook 'verhuizen'
van de overheid naar de markt. Als advocaat Ruimte en Milieu weet
ik wat van Plannen & Voorbereiden. De noodgevallen die ik
noemde doen zich daar voor. Maar deze stap omvat ook aanbesteden en
u weet allemaal wat een juridische showstoppers daar aan vast
kunnen zitten. Ook voor de stap Bouwen & Onderhouden is er
naast natuurlijk de technische aspecten een juridisch kader, denk
alleen al aan het op tijd verkrijgen van alle benodigde
vergunningen en ontheffingen. Dat kan om complexe processen gaan.
Kijk bijvoorbeeld naar de renovatie van de Velsertunnel. Die ging
net negen maanden dicht om aan de eisen van de
tunnelveiligheidswetgeving te gaan voldoen. Wat daar al niet bij
komt kijken, ook juridisch. En zo rijst het besef, dat elke stap
van het assetmanagement zijn juridische showstoppers zal kennen.
Daarbij kunnen hele uiteenlopende wettelijke regelingen aan de orde
zijn. Het is daarom essentieel om als onderdeel van het
assetmanagement per stap ook een juridische checklist te hebben: uw
LegalRoadMap©!"
Liesbeth Schippers.
Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn NV advocaat, partner